22 Nisan 2008 Salı

Mahallenin En Mutlu Yumurcağı- Dr. Harvey Karp


Nihayet tatilde bu kitabı sakin kafayla tekrar okuma fırsatı bulabildim ve gerçekten çok beğendim. Bu kitapta 'Yumurcakça' denilen bir yöntem ve 'Fast Food' yönteminden bahsediyor.

Fast Food yönteminde sorun yok, kısaca anlatacak olursam Dr Harvey Karp diyor ki, çocuğuuz size bir sorunla geldiğinde öncelikle onun dediğini tekrarlayın ki, sizin onu anladığınızdan emin olsun. Mesela;
Çocuk;-Anne, sizin yanınızda yatmak istiyorum
Anne; -Oğlum bizim yanımızda yatmak istiyor

Bu Burger King'e gittiğimizde 2 hamburger 1 kola deyince kasadaki kişinin 2 hamburger 1 kola deyip siparişimizi teyit etmesiyle aynı mantık olarak görüldüğü için doktorca bu adla ifade edilmiş.

Ancak 'yumurcakca'da takıldım. Bu yöntem dışarıdan bakan birisi için biraz komik görünecek çünkü Cheesy Çocuğun istediğini özellikle daha küçük yaşlarda henüz kendini ifade etmekte zorlandığı yaşlarda anlayabilmesi için kısa cümleler ve yüksek sesle söylemekten bahsediyor.

Mesela evde sıkılan ve sürekli kapının önünde durup ağlayan ufaklığınızı o anda dışarı çıkartamayacaksanız en azından yanına gidip;
-TAMAM! DIŞARI! DIŞARI! İSTİYORSUN! DIŞARI ÇIKMAK İSTİYORSUN! şeklinde yüksek sesle konuşup onu anladığınızı göstermenizi öneriyor.

Benim sorum, bu yöntemi deneyen, bebekleri en azından 1 yaşından büyük anneler var mı aranızda? Çünkü şu anda çok komik geliyor, akşam evde pratik yaparken. Yazar da zaten bunun komik geldiğini, ama çocuğun mutluluğu için komik olmayı göze almamız gerektiğini söylüyor. Keşke DVD'sini de bulup alabilseydim, en azından uygulamayı görmek daha kolaylaştırırdı.

Bu kitapta genel olarak iki yöntemden bahsediyor, genelde bu yöntemleri bir sürü farklı kitapta da görmeme rağmen buradaki anlatım çok çarpıcı, adlarıyla bile insanın dikkatini çekiveriyor;

Yumurcakca Yöntemi
Fast Food Yöntemi - empati yöntemi aslında

Bu yöntemleri uygulamak aslında çok basit, ama özellikle ilk yöntemde etraftakiler ne der diye düşünmeden yapmak gerekiyor. Ben şimdilik Doruk'la sadece Fast Food yöntemini kullanıyorum, Yumurcakca'ya ufak tefek atlamarla birlikte. Ama sanki işe yarıyor , Doruk çok sinir krizleri yaşamıyor yaşı gereği, ama yavaştan yavaştan tutturmalara başladı, numaradan ağlamalarla sansını denemeye de başladı. Böyle durumlarda ufaktan ufaktan denemeler yapıyoruz dogrusu.

Bir de bu kitapta benim en cok hosuma giden, cocukların dikkat sureleriyle alakalı tablolar;
Bir cok anne, cocuklarının hemen sıkıldığından şikayet ediyor mesela, oysa bu kitao bunu öyle güzel bir resimle göstermiş ki, bunu burada görünce bütün çocukların aynı durumda oldugunu görünce anne olarak ben biraz daha rahatladım. Yani aslında çocuklarımızda dikkat eksikligi falan yok, bu sadece bu döneme özgü bir durum.

Yumurcakçanın sırrı şu:kısa cümleler,mümkün olduğunca az kelime kullanarak ve çocuğunuzun beden dilini taklit ederek konuşma. kızgınsa kızgın bi yüz ifadesi, endişeliyse endişeli. Yanlış anlaşılma olmasın, çocuğa kızmayacaksınız sadece 'Kızdın çok kızdın' derken,onun yüz ifadesini taklit edeceksiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder